• يکشنبه ١٩ فروردين ١٤٠٣-١٥:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٦٣٨
در گزارش سازمان مدیریت پسماند مطرح شد: 11-225

از رکورد شکنی یک ناحیه تهران در تولید زباله تا تعیین تکلیف استحصال گاز متان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در ارائه گزارش عملکرد و برنامه فعالیتهای این سازمان به موضوعات مختلفی از جمله رکورد شکنی یک ناحیه تهران در تولید زباله تا تعیین تکلیف استحصال گاز متان پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، درجریان برگزاری دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، گزارشی در خصوص فعالیت ها انجام شده و برنامه های در دست اقدام سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به عنوان دستور در صحن علنی امروز شورا مطرح شد که در این رابطه مدیر عامل این سازمان توضیحاتی را در این باره اعلام کرد.
رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، با بیان اینکه بنده از تیرماه سال قبل مشغول به فعالیت شدم، اظهار کرد: دو مأموریت شامل تنظیف و آراستگی و مدیریت پسماند برعهده ماست. در هشت ماه اخیر پنج گام برنامه تحولی را در نظر گرفتیم که مشارکت مردم در آراستگی شهر اولین بند این پنچ گام بود.
وی با بیان اینکه سامانه ۱۳۷ برای قضاوت عملکرد ما  فعال است، یادآور شد: تا امروز مباحث متعددی در مورد تفکیک پسماند از مبدأ مطرح شده بود اما زیرساخت های آن فراهم نبود و در این دوره اقداماتی در این خصوص انجام شد.
محمدی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند پیش از این به عنوان یک سازمان ستادی تعریف شده بود، تصریح کرد: قرار بر این شد بر مبنای اساسنامه، سازمان پسماند عملیاتی باشد و ما در اقدام اخیر خود به اساسنامه پرداختیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت به یک اقدام تحولی در زمینه مدیریت پسماند نیاز داشت، خاطرنشان کرد: در دوره پیشین مدیریت شهری به دهه ۷۰ بازگشتیم و با ۱۵۴ پیمانکار، امور دنبال شد. هر ناحیه به یک و یا بعضاً به دو پیمانکار واگذار شد و بیشترین نارضایتی از وضعیت رفت و روب به ۵، ۶ سال اخیر مربوط می شود.
 
۱۳۰ میلیون مترمربع سطح رفت و روب شهر است
وی افزود: ۱۳۰ میلیون مترمربع سطح رفت و روب شهر است. بر اساس آنالیزها برای هر ۱۰ هزار مترمربع یک کارگر در نظر گرفته بودند. گفتند ۱۴ هزار پاکبان برای شهر نیاز داریم و خود به خود جاروی مکانیزه از چرخه خارج شد. تا قبل از قرارداد جدید و در دوران فرآیند غلطی که وجود داشت، ۴۰ میلیون تومان هزینه یک جاروی مکانیزه بود اما امروز هزینه اجاره آن ۱۲۰ میلیون تومان است.
محمدی با تأکید بر اینکه عملاً مکانیزاسیون را حذف کردند، گفت: براساس قراردادهای قبل باید سرمایه ۶ تا هفت میلیارد تومانی به کار گرفته می شد تا از یک جاروی ۴۰ میلیون تومانی استفاده شود. ما پیمانکارانی که توان فنی داشته باشند تا بتوانند ۱۴ هزار پاکبان را مدیریت کنند، نداشتیم و به ناچار به سمت یک اقدام تحولی با زیرساخت درست رفتیم؛ به سمت مدیریت فرامنطقه ای رفتیم.
وی با بیان اینکه قراردادها سه ساله منعقد شد تا پیمانکاران ماشین آلاتی که از شهر خارج شده بود را بازگردانند، گفت: دو هزار میلیارد تومان در هشت ماه اخیر از سوی پیمانکاران سرمایه گذاری و ماشین آلات خریداری شده است. امروز پیمانکاران با توجه به اینکه خودشان سرمایه گذاری کرده و ماشین آلات خریداری کرده اند با حساسیت بیشتری خدمات ارائه می دهند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه درخصوص ماشین های دیزلی با مشکل روبه رو هستیم، اظهار کرد: ۸۰ دستگاه ماشین دیزلی خریداری شده اما هنوز موفق به شماره گذاری نشده ایم. هم جغرافیای قراردادها و هم مدت پیمان ها اصلاح شده است.
محمدی با بیان اینکه سامانه نوماند زیر نظر سامانه شهرزاد راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: در این راستا توان پیمانکاران افزایش یافت و با توجه به اینکه ممکن بود رانندگان آموزش لازم را ندیده باشند، این آموزش صورت گرفت تا نوماند در ۲۲ منطقه شهر تهران اجرا شود و باید تا پایان خردادماه اطلاع رسانی نیز انجام شود. زیرساخت ها ایجاد شده و از هر نقطه از تهران با ما تماس گرفته شود، شرایط برای جمع آوری پسماند آنها فراهم است.
 
تولید روزانه ۱۵۰ تن زباله در یک ناحیه پایتخت
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ناحیه سه منطقه ۲۱ روزانه ۱۵ تن و یکی دیگر از نواحی شهر روزانه ۱۵۰ تن زباله دارد، گفت: ما فهرست بهای ابلاغی سازمان برنامه را ابلاغ کردیم تا عدالت اجرا شود. امروز عدد عادلانه ای برای جمع آوری پسماند در نواحی مختلف داریم و مبنای کارشناسی‌ای برای قیمت گذاری، مدت قراردادها و جغرافیای کار وجود دارد.
 
کاهش ۵۰ درصدی نارضایتی ها در ۶ماه
وی با بیان اینکه این اقدامات در بازه زمانی ۵ تا ۶ ماهه انجام شد، تصریح کرد: باید قضاوت شهروندان را مبنای کار خود قرار دهیم. ما از نگاه سامانه ۱۳۷ عملکرد را در ۱۰ آیتم بررسی کردیم. به طوری که در تیرماه ۳۶ هزار و ۶۰۲ شکایت از عملکرد مدیریت پسماند داشتیم که اقدامات زیرساختی داشتیم. البته هنوز در خیابان ۱۰۰ درصد کار خود را انجام نداده ایم اما با این وجود نارضایتی ها در بهمن ماه به ۱۸ هزار مورد رسید.
محمدی با بیان اینکه در این بازه زمانی نارضایتی ها ۵۰ درصد کاهش یافت، گفت: با این وجود معتقدیم همین ۵۰ درصد نیز میزا ن بالایی است. این را هم باید درنظر گرفت که آبگرفتگی در بهمن ماه روند افزایشی دارد اما با این وجود پیام های نارضایتی ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از معضلات ما زباله گردی است، یادآور شد: شعار تفکیک از مبدأ سالها مطرح می شود و بیش از ۱۸ سال است که آموزش تفکیک از مبدأ داده می شود. بیش از ۲۰۰ نفر آموزشگر در سطح شهر آموزش تفکیک از مبدأ می دادند اما میزان تفکیک از مبدأ حتی به درصد نمی رسد. تمام آموزشگران تجمیع شدند تا در حوزه نوماند کار کنند.
 
 
پلمب ۸۵ مجموعه ضایعات فروشی و توقیف بیش از ۱۵۰ خودرو در مدت اخیر
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه زیرساخت ها برای اخذ درآمد پیمانکار از محل طرح نوماند فراهم شده است، گفت: دستور قضایی محکمی برای مقابله با ضایعات فروشی ها دریافت کردیم. ضایعات فروشی ها بدون دخالت شهرداری در سامانه مجوزها، اجازه فعالیت دریافت کرده بودند و ما جلوی این درگاه را گرفتیم. کسانی که پیش از این نیز اقدام کرده بودند، باید توسط شهرداری بررسی شوند.
 وی همچنین تصریح کرد: ماشین آلاتی که به صورت غیرمجاز پسماند جمع آوری می کنند، توقیف می شوند. در مدت اخیر ۸۵ مجموعه ضایعات فروشی پلمپ و بیش از ۱۵۰ خودرو توقیف شده است.
 
 کاهش ۷۰ درصدی عدم آراستگی ناشی از فعالیت زباله گردها در یک ماه گذشته
محمدی با بیان اینکه عدم آراستگی ناشی از فعالیت زباله گردها در یک ماه گذشته کاهش ۷۰ درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: این طرح تا پایان فروردین ادامه خواهد یافت تا میزان زباله گردی مجدداً کاهش یابد.
 
اقدامات سازمان مدیریت پسماند بر مبنای طرح جامع است
به گزارش شهر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به اظهارات اعضای شورا نیز گفت: اقداماتی که انجام شده بر مبنای مدیریت دانش است. از طرفی گفته می شود که باید اقدامات مبتنی بر طرح جامع باشد و برخی پیشنهادات با طرح جامع تناقض دارد.
وی با بیان اینکه واگذاری تمامی خدمات حوزه پسماند بر اساس پهنه های مکانی فرامنطقه ای بر مبنای طرح جامع است، یادآور شد: طرح جامع سازمان مدیریت پسماند را ملزم به جمع آوری پسماند با ماشین آلات یورو ۴ کرده و سازمان پسماند این اقدام را انجام داده است. بهترین روش این بود که پیمانکاران این اقدام را انجام دهند و مدل خودروها از ۹۱ به ۹۷ رسید و در آینده نزدیک به مدل ۱۴۰۰ می رسد.
محمدی با تأکید بر اینکه طرح جامع در پیوست سوم در خصوص تفکیک از مبدأ با استفاده از اپلیکیشن الزام ایجاد کرده است، اظهار کرد: این سوال مطرح شد که شهرداران مناطق در طرح جدید چه نقشی دارند؟ برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران، شرایط عمومی پیمان ها تأییدیه شورای فنی دریافت کرد که در راستای شفاف سازی بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه تعداد نیروهای انسانی ناحیه به ناحیه شهرداری مشخص شده است، تصریح کرد: اگر قرارداد نظارت پذیر نباشد، همانی خواهد بود که پیش از این نیز بوده است. قرارداد جدید کاملاً علمی است و سطح نظارتی ما نیز ارتقاء یافته است. شهرداران مناطق نیز به عنوان مدیر طرح امضاکننده طرح و شهرداران نواحی ناظران مقیم هستند.
وی افزود: پیمانکار به ازای هر کیلوگرم زباله و هر مترمربع رفت و روب پول دریافت می کند و اگر هرکدام را انجام ندهد مشمول کسری کار خواهد شد. قراردادهای ما حجمی و فنی است و اتفاقاً ساعت ها به صورت شبانه روزی کار کردیم تا قراردادها علمی و مبتنی بر دانش و نظارت پذیر باشد. در قرارداد قبلی قابلیت جریمه وجود نداشت و این اتفاقات تاثیر منفی در شکل قراردادها ایجاد شده بود.
 
شهرک بازیافت راه اندازی می‌شود
محمدی با بیان اینکه یکی از احکام برنامه ایجاد شهرک بازیافت است، یادآور شد: ما قرارداد این شهرک را منعقد کردیم و مناقصه برگزار شد اما منابع طبیعی به ناگهان زمین را تحویل نداد و استاندار در جلسه ای که برگزار کردیم، منابع طبیعی را الزام به تحویل زمین کرد. این شهرک بر اساس موقعیتی که گفته شده بود، در آرادکوه راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه هیچ جای دنیا به زباله نگاه اقتصادی وجود ندارد که در شهر ما وجود داشته باشد، گفت: قرارداد ما ریشه مافیای زباله گردی را می سوزاند. آلمان که پیشکسوت این امر است زباله را می خرد اما در این راستا هزینه می کند. باید ببینیم آیا مشهد به زباله خشک نگاه اقتصادی دارد؟ بنده اشکالات را می پذیرم اما پای مباحثی که عنوان کرده ام می ایستم. ما شبانه روزی وقت گذاشتیم و از تمام ظرفیت ها استفاده کردیم تا تحول ایجاد کنیم که حتما حداقلی است. بنده نمره مثبتی نمی دهم اما زحماتی کشیده شده است.
وی با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه ظرفیت خوبی ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: حداقل کاربران برای طرح نوماند در تهران ۵۰۰ هزار نفر است که باید آموزش ببینند و فرهنگسازی نیز صورت بگیرد.
 
تهیه طرح جمع آوری پسماند برای مجتمع های بالای ۵۰ واحد
محمدی با تأکید بر اینکه با معاونت شهرسازی مکاتباتی انجام دادیم و طرح جمع آوری پسماند برای مجتمع های بالای ۵۰ واحد تهیه شده است، اظهار کرد: امروز برای مجتمع های موجود، مخازن به داخل فضای مجموعه ها انتقال خواهد یافت. واقعیت این است که طرح جامع پسماند نگاه علمی دارد. 
 
تعیین تکلیف استحصال گاز متان با سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تهران
وی با اعلام اینکه گاز متان وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد و دغدغه ای است که سالها وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد، گفت: اسنادی در طرح جامع پسماند تهیه شده و فراخوان برای جذب مشارکت تا ۳۱ فروردین ماه منتشر می شود تا استحصال گاز متان با سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تهران تعیین تکلیف شود. تعداد سرمایه گذاران در این زمینه محدود است.
 
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس مطالعه طرح جامع ۷۴۲ گرم به ازای هر نفر زباله تولید می شود، گفت: روزانه هفت هزار و ۴۰۰ تن زباله در سطح شهر تولید می شود که ورودی زباله به آرادکوه نزدیک به ۶ هزار تن زباله غیرارزشمند است.
وی افزود: ممنوعیت جدی در قراردادهای ما برای فعالیت کودکان کار وجود دارد و اگر کودک با لباس شهرداری فعالیت کند، قطعاً با پیمانکار برخورد خواهد شد. ۷۰ درصد کودکان کار اتباع هستند. ما باید با ریشه این کار برخورد کنیم.
وی با بیان اینکه تا ۳۱ فروردین ماه با تمام مراکز خرید ضایعات خشک مقابله خواهیم کرد، ادامه داد:  دستور قضایی برای اعلام جرم را در ۲۰ اسفند ماه دریافت کرده ایم.
محمدی در پایان با بیان اینکه نیروهایی که پیمانکاران استفاده می کنند اگر از اتباع غیرمجاز باشند، جایگزین خواهند شد، گفت: ما در زباله گردی که یکی از دغدغه های اصلی شهردار تهران است، سه جلسه را با معاونین برگزار کردیم. همایشی در روز ۱۴ فروردین ماه با حضور ۷۰۰ نیرو برگزار شد تا بتوان به ثباتی در بخش جمع آوری پسماند برسیم.
 
کد خبر: 11-225

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: